Social seeding en partydrugs

Social seeding kan bijdragen aan het terugdringen van het GHB-gebruik, de partydrug waar je goed ‘out’ van kan gaan.  Dit blijkt uit een campagne die de GGD Amsterdam vorig jaar startte.

Wat kan eHealth bijdragen aan interventies tegen GHB-gebruik, de partydrug waar je goed ‘out’ van kan gaan? Dit is onderzocht in een campagne die de GGD Amsterdam vorig jaar startte onder de naam GHB. Out gaan is nooit ok. Gemiddeld rukt in Amsterdam vier keer per week een ambulance uit voor gebruikers die door GHB in coma zijn geraakt.

GBH is makkelijk zelf te fabriceren en leidt mede daardoor onder jongeren regelmatig tot excessen. Vooral in het alternatieve dance-circuit en de gay-/fetish scene. Onderzoeker Tobias van Dijk van de GGD Amsterdam werd namens de gemeente Amsterdam drie jaar geleden gevraagd iets te doen aan het toenemende probleem van overdosering van de partydrug.

Social media en bloggers
bloggerOrganisatoren en niet-gebruikende bezoekers blijken hun buik vol te hebben van feestgangers die out gaan. Tobias van Dijk zette vooral op dit gegeven in: verpest het niet voor anderen, weet wat je doet! Hij betrok enkele sleutelfiguren uit het circuit zoals dj Boris Werner en liet hen voor de camera ingaan op de storende impact van out gaan voor de omgeving.

Vanwege de relatief kleine en specifieke doelgroep koos Van Dijk voor social seeding: aandacht via sociale media voor een specifieke doelgroep met hulp van invloedrijke bloggers en relevante stakeholders in de scene, zoals clubeigenaren en organisatoren van dance-feesten.

Statistieken
Deze partijen linkten naar de video en naar de GHB-website, waarop onder andere praktische tips voor ‘verantwoord’ gebruik te vinden zijn. De website-statistieken laten een positief effect van social seeding zien: 63% van de websitebezoekers kwam op de website terecht via een externe link elders en het aantal zelftests via de website nam sinds de start van de campagne toe met 50%.

Effecten
Of de extra informatie ook werkelijk helpt tegen overdosering en out gaan? Effecten van een campagne zijn altijd lastig aan te tonen, zegt Tobias van Dijk. Wat hij wel durft te concluderen, is dat het erg belangrijk en vruchtbaar is om stakeholders rondom te doelgroep te betrekken bij de campagne, zoals hij heeft gedaan. Hun mening zet de toon en die toon zet zich vanzelf voort.
Over de auteur

Dit artikel is een samenvatting van het verslag van de leergangbijeenkomst arts M&G van het sarphati Initaitief de Academische Werkplaats Publieke Gezondheid regio Noord-Holland en Flevoland, geschreven door Yvonne van Osch. Lees het hele verslag op de website van het Sarphati Initiatief 

Advertenties