App loodst je door ziekenhuis

Grote ziekenhuizen zijn soms ware doolhoven. Menig patiënt raakt de weg kwijt en komt daardoor gestrest en te laat op zijn afspraak. Reden voor AMC specialisten om een navigatie app en een gastvrijheid app te ontwikkelen.

Stel je bent in het ziekenhuis en de arts, die je met moeite hebt gevonden op etage 3, afdeling C rood, verwijst je door voor bloedonderzoek. Het lab huist in sector blauw in een ander gebouw. Maar waar vind je dat? En gang blauw…? Je kunt niet bellen omdat  er geen Wi-Fi is en de GPS  blijkt afgesloten vanwege mogelijke storingen op medische apparatuur.

Stress

Na een half uur dwalen kom je eindelijk bij het lab. Na het prikken zoek je je weg terug naar de dokter, en na 20 minuten arriveer je daar weer. Nu moet je wachten omdat je te laat bent voor de vervolgafspraak en de dokter bezig is met  een andere patiënt. Je bent al gestrest door de zorgen omtrent je vermeende aandoening en de omzwervingen maken dat allemaal nog erger. Gevolg: je onthoudt slechts een fractie van alles wat de dokter vertelt en volg daarmee eventuele behandelinstructies niet goed op.

QR-code

Om patiënten beter door het ziekenhuis te loodsen ontwikkelde neuroloog en onderzoeker Irem Baharoglu, een speciale navigatie-app. Door her en der afgebeelde QR-codes op muren te scannen met hun smartphone  weten patienten voortaan precies waar ze zijn en waar ze naar toe moeten.

Hospitality app

marlies_schijven hospitality appChirurg Marlies Schijven gaat nog een stapje verder. Speciaal voor oudere patienten bedacht zij de Hospitality app. Het werkt eenvoudig: alle ziekenhuisafspraken  worden in de app geupload en op de dag  zelf krijgt de patiënt een melding. Wie bij het maken van de afspraak ook op de knop ‘taxi bellen’  drukt krijgt een dag voor het ziekenhuisbezoek een berichtje met de voorrijtijd van de taxi. Dat geldt ook voor de rit terug naar huis, want de taxi begeleidt de patiënt van deur tot deur.  Is de afspraak verzet? Geen nood, ook de nieuwe datum wordt automatisch naar de app getransporteerd. De app is namelijk gekoppeld aan het elektronisch patiëntendossier. Wie ook in het ziekenhuis zelf begeleid wil worden, drukt op de H knop (van hospitality =gastvrijheid) en treft voor het ziekenhuis een medische student, de host, die hem of haar begeleidt naar de dokter.

De voordelen

  • De patiënt is op tijd, heeft geen stress en kan zo beter horen en begrijpen wat de arts vertelt.
  • De  student kan, mits de patiënt dat goed vindt, mee de spreekkamer in doet gelijk de nodige medische kennis.
  • Patiënt en host kunnen na afloop nog even doorlopen wat de arts precies heeft gezegd. Prettig voor ouderen die alleen naar het ziekenhuis komen.
  • De zorgverlener kan voor de patiënt komt nog even snel de rapportage doornemen (de app is immers gekoppeld aan het EPD) en is dus altijd goed op hoogte.
  • Het papierwerk verloopt efficiënter doordat alle informatie keurig bij elkaar geordend is.

De app is  bekostigd door ‘Mobiles for Good’-challenge , een prijsvraag  om mobiele technologie te promoten als middel om gezondheidszorg en welzijn te verbeteren. De app komt ook voor andere ziekenhuizen beschikbaar. Meer informatie bij het AMC

Bron: vaktijdschrift Facto Magazine, AMC nieuws.

Advertenties