Intensief zorgcontact via eigenzorg app

Ingela De Witte de oprichtster van EigenZorg ontwikkelde een app die de thuiszorg menselijker moet maken. Omdat de app ook als urenbriefje geldt, kunnen veel bureaucratische handelingen overboord.

EigenZorgappEigenZorg is het best te omschrijven als een matchingplatform tussen zorgvragers en zorgverleners. Zorgvragers kiezen hun eigen zorgverleners. Op de site presenteren dienstverleners zich met naam, foto en expertise. Het gaat er Ingela De Witte bovenal om dat cliënten hun eigen zorger kunnen kiezen. Dat hun levensstijl matcht met de verzorgende die bij hen over de vloer komt.

Zo kiest Meneer Diepstraten die liever een mannelijke verzorgende heeft voor Richard Broere, de verzorgende niveau 3 die er ‘alles aan zal doen om zijn cliënten zo lang mogelijk thuis te laten wonen’

en

gaat Mevrouw Hansen voor de optimistische Ingrid Burggraaff, verpleegkundige niveau 4, met haar motto “waar een wil is een weg“. Mevrouw heeft verpleegkundige hulp nodig maar vindt het vooral belangrijk dat er  een vrolijk iemand komt. Dat kan ze namelijk wel gebruiken met al haar gezondheidsproblemen. 

eigenzorg app2Om het allemaal nog makkelijker te maken is er nu ook de EigenZorg.app. Dat wil zeggen bijna, want op dit moment draait de pilot  nog volop bij de Rotterdamse zorgverlener Laurens.

Downloaden 
De verzorgende, verpleegkundige, cliënt en de mantelzorger downloaden de app via de android store (later komt er ook een iOS versie), maken een account aan en loggen in. Natuurlijk moet de cliënt wel eerst toestemming geven om haar of zijn gegevens in te zien.

eigenzorg.appHoe werkt de app?

  • De thuiszorgmedewerker gaat op pad en op ongeveer 50 meter van de voordeur van de cliënt vraagt de app of dit de cliënt is die zij of hij wilt bezoeken.
  • Bij een ja, volgt de vraag of het om Verzorging of Verpleging gaat.
  • Zodra de keuze gemaakt is, verschijnt er een scherm waarop je kunt lezen hoeveel geïndiceerde tijd er nog over is voor deze cliënt om de benodigde verzorging of verpleging uit te voeren. De klok gaat nu tikken.
  • Wanneer verzorgende en cliënt hier voor kiezen, verstuurt het systeem automatisch een sms-je naar de mantelzorger met een tekst als: ‘Ik [naam verzorgende] ben bij uw vader/moeder, zijn er nog bijzonderheden?’
  • Zonodig bellen mantelzorger en verzorgende om elkaar vragen te stellen en informatie door te geven.
  • Zodra de thuiszorgwerkzaamheden uitgevoerd zijn, wordt ter plekke de ‘rapportage’ ingevuld. Opdat cliënt en mantelzorger en de andere verzorgenden zien wie er wanneer is geweest.
  • Doen zich calamiteiten voor? De app laat zien welke collega’s er in de buurt werken en trommelt hen met een eenvoudige druk op de knop op.
  • Last but not least, registreert de app ook het gewerkt aantal uren van de verzorgenden en verpleegkundigen die op basis daarvan worden uitbetaald.

De mantelzorger kan de verzorgende vragen even in de koelkast te kijken of er nog voldoende broodbeleg is en omgekeerd kan de verzorgend de mantelzorger vragen of hij -als hij toch boodschappen gaat doen- gelijk een nieuwe pyjama mee kan nemen voor zijn moeder.’

Of…

‘Je moeder voelt zich wat eenzaam, misschien kunnen we eens kijken wat we daar aan kunnen doen?’

Kortom, de verzorgenden van EigenZorg, zijn een spin in het web van zorg en welzijn van hun cliënten en kunnen met de app hun attenderingsfunctie nog veel beter ontplooien.

eigenzorg app3Eenvoudig mee om te gaan
Mooi zo’n app maar hoe zit het met medewerkers die niet zo vaardig zijn met smartphones en apps?
“Al onze Eigenzorgmedewerkers vinden het fijn en makkelijk met de app te werken”, aldus Ingela  “het is hun salarisbriefje, werkoverzicht, contact met collega’s en cliëntenrapportage ineen. Het is gewoon hun gereedschap en natuurlijk leggen we ze goed uit hoe het werkt.’

Het nieuwe geven
Zodra de pilot achter de rug is, is de app te downloaden via de Android store en te gebruiken op een smartphone die onder Android draait. Nog niet op een iPhone dus, dat komt later. 
Ingela is ook in gesprek over de ontwikkeling van een soortgelijke app voor een vrijwilligersplatform nieuwe stijl.
Een platform waar de enthousiaste vrijwilliger schaker Koos een schaakpartner zoekt, een aanbod dat de vereenzamende meneer K goed zal doen. Een platform waar vragen staat voor het nieuwe geven.Later meer  over de app voor vraag en aanbod.

Over EigenZorg 
Ingela De Witte, van huis uit verpleegkundige, startte enkele jaren geleden met EigenZorg vanuit de overtuiging dat blije zorgers ook blije cliënten geven. “En…de zorgers zijn de ogen achter de voordeur.”
Klanten van EigenZorg krijgen allemaal in ieder geval drie eigen zorgers dit vanwege de kwaliteit en het zich veilig en vertrouwd voelen. Indien een cliënt meer zorguren nodig heeft, 24 uurs zorg bijvoorbeeld, kunnen dat 4 of 5 Eigenzorgmedewerkers zijn. “ Maar nooit 56 verschillende handen aan het bed zoals dat bij reguliere thuiszorginstellingen wel gebeurt. EigenZorg staat voor zorg met door de cliënt zelf gekozen zorgers. Als het even kan komen die ook nog uit de buurt van de cliënt maar altijd zijn het zorgers die qua levensstijl  bij de cliënt passen waar hij zich veilig bij voelt.”

Doordat verzorgenden veelal uit dezelfde wijk  van de cliënt komen is het draaien van gebroken diensten geen probleem. Ook gaan ze dan makkelijk s’avonds nog even bij de cliënt langs om de steunkousen helpen uit te doen bijvoorbeeld. Hiermee en vooral met het matchingprincipe lijkt EigenZorg echt het verschil te maken.

 

Advertenties