Een blik in de keuken van mensen met dementie

Into D’mentia heeft een dementiesimulator ontwikkeld om meer inzicht te geven in de belevingswereld van mensen met dementie. Dit inzicht is belangrijk voor mantelzorgers en zorgprofesionals én voor de ontwerpers van technische innovaties.

Door Eveline Verhagen

Dementie
prognose dementieDe cijfers van Alzheimer Nederland zijn schrikwekkend; Nederland telt op dit moment 256.000 mensen met dementie. Door de vergrijzing van de bevolking zal dit aantal in de toekomst explosief stijgen: in 2050 zal ruim een half miljoen mensen lijden aan de ziekte. Ook op jongere leeftijd kunnen mensen dementie krijgen. Naar schatting zijn er in Nederland 12.000 mensen onder de 65 met dementie.

Dementiesimulator
Steeds meer mensen krijgen dus op een of andere manier te maken met de moeilijk begrijpbare ziekte. Omgaan met mensen met dementie vraagt om het juiste inlevingsvermogen in de gebruiker, user centered op zijn Engels. Into D’mentia heeft een simulator ontwikkeld waar gezonde mensen zélf kunnen ervaren hoe het voelt om met dementie te leven. Meer begrip voor dementie leidt tot een betere relatie en minder zorglast zo is het uitgangspunt.

Woonkeuken
Schermafbeelding 2014-04-16 om 20.13.27De simulator bevat een ingebouwde woonkeuken waar je in 25 minuten een dag uit het leven van iemand met dementie ervaart. Je wordt meegenomen in een scenario waarin je zelf de hoofdrolspeler bent, ondertussen hoor je steeds je innerlijke stem (die uit een speakervestje komt). In de keuken is niets wat het lijkt; je krijgt te maken met onder andere verwarring, desoriëntatie, eenzaamheid, onzekerheid. Gevoelens die mensen met dementie dagelijks ervaren. Omdat de reacties van de deelnemers aan Into D’mentia enorm kunnen verschillen, vindt er een uitgebreid nagesprek plaats en een groepstraining waar de vertaling naar de praktijk wordt gemaakt.

Into D’mentia is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek rond ervaring en empathie-ontwikkeling. Evaringsleren is de meeste indringende en effectieve manier van leren. Voor het inleef-scenario hebben verschillende universiteiten en De Wever, een zorginstelling in Tilburg, uitgebreid onderzoek gedaan onder mensen met dementie. De mobiele simulator combineert gaming technologie, expertise over dementie, ervaringsleren en cognitieve simulatie. Hij reist door het land om mantelzorgers en zorgprofessionals te trainen IJsfontein, een bedrijf gespecialiseerd in serious gaming, bouwde deze simulator. Uniek, want nergens ter wereld wordt op deze wijze getraind.

De juiste producten
Schermafbeelding 2014-04-16 om 20.18.54
Door de toeslaande vergrijzing hebben veel mensen met dementie te maken. Die moeten allen beschikken over het juiste inlevingsvermogen om met mensen met dementie om te gaan. Zorgprofessionals en mantelzorgers natuurlijk maar ook NS medewerkers, politieagenten en winkelpersoneel en wat te denken van ontwerpers.

Into D’mentia vindt het belangrijk dat producten en e-health toepassingen voor mensen met dementie ook qua ontwerp aansluiten bij de beleving van mensen met dementie. Into D’mentia stelt zich ten doel producten te (laten)ontwikkelen waarmee mensen met dementie langer thuis kunnen wonen. In de designfase keurde de doelgroep echter menig ontwerp af als zijnde niet geschikt. Zo bleken mensen met dementie ontzettend te schrikken van een automatisch lichtsysteem dat aan of uitfloept als er iemand een ruimte binnenkomt of uitgaat. Het licht ging aan en uit, dus gingen zij op zoek naar wie dat had gedaan. De ontwerper had deze totale verwarring niet voorzien.

Het idee voor een dementiesimulator werd geboren toen iemand tijdens een ontwerp sessie opmerkte:

 de ontwerpers zouden zelf eens dement moeten zijn

Niet alleen bij dementie is een user-centered aanpak van belang. Ontwerpers moeten zich bij de ontwikkeling van iedere innovatie verplaatsen in de schoenen van de gebruiker. Hoe mooi en handig iets op papier lijkt, in de praktijk kan het wel eens heel anders uitpakken.

Werp hier een blik in de keuken van de dementiesimulator

Over de auteur
Eveline Verhagen werkt sinds augustus 2013 als marketing en PR coördinator bij Into D’mentia

Advertenties