Vital connect or push the red button

Is e-Health vooruitgang? Moeten we blij zijn met de vooruitgang? Of moeten we er beducht voor zijn? VPRO Tegenlicht startte de discussie

Kunnen we het nog stopzetten of valt het zoals eerdere vernieuwingen niet meer terug te draaien? Plukken we er enkel vruchten van of moeten we bang zijn dat robots de samenleving overnemen. Dat er een tweedeling in de maatschappij ontstaat waardoor alleen de rijken geavanceerde zorg krijgen. Dat de grootse verzameling aan persoonlijke gezondheid gegevens die nu wordt opgebouwd: de big data, misbruikt wordt?

red buttonBlij met techniek
Persoonlijk ben ik blij met de technologische ontwikkelingen in en voor de zorg. e-Health valt wat mij betreft anno 2014 niet meer weg te denken. Dat is nu eenmaal de loop der dingen die vooruitgang heet en hoe mooi is het dat:

  • chirurgen met een operatierobot mij secuur en uren lang kunnen opereren
  • een app op mijn smartphone of tablet mij waarschuwt dat ik mijn medicijnen moet nemen en zo nodig nieuwe voorraad bestelt
  • een slimme vochtmeter bijhoudt of ik wel voldoende drin.
  • ik zelf preventief met mijn gezondheid aan de slag ben
  • nanopleisters mijn medicijninname regelen enbijhouden hoe mijn lichaam reageert in situatie a, b of z.
  • ik mijn huis op afstand aan en uit kan zetten

Beducht voor big data
Veel mensen en zorgverlener zijn nog beducht voor zorg op afstand, domotica en andere slimme technologie. Daarom wil ik helpen de boodschap te verspreiden over wat er op de markt is, hoe dat werkt en waarom het slim kan zijn. Want pas als men weet wat er is, hoe het werkt en wat je daar zelf waarom en wanneer aan kunt hebben,  kan er een brede discussie ontstaan over de big zorgdata, wiens eigendom dat is en hoe daar mee om te gaan.

Persoonlijk ben ik eerder blij dan bang dat artsen beschikken over mijn gezondheidgegevens. Ook mag mijn familie alles van me weten en mijn vrienden ook. Wel heb ik graag dat verzekeraars de big data niet gebruiken voor de premievaststelling en de acceptatie van nieuwe klanten. Moet dan iedereen maar een red button op zijn dossier zodat je in het geval dat…alles kan wissen?

Discussier mee
VPRO Tegenlicht gaf gister ( 27 april) het startschot, woensdag de 30e wordt de discussie vervolgd in het Amsterdamse Pakhuis de Zwijger en ook hier kan je je mening kwijt.

Vital Connect Introduction from Vital Connect, Inc. on Vimeo.

Advertenties

2 gedachtes over “Vital connect or push the red button

  1. Er is heel veel mogelijk, maar niet iedereen is even handig met instellen e.d. Veel mensen zullen hulp nodig hebben bij het instellen van allerlei hulpmiddelen. En daarbij komt nog dat niet iedere mantelzorger goed overweg kan met instellen van apperatuur zoals digitale fotolijstjes e.d.
    Ik heb wat boeken gelezen over deze hulpmiddelen, ik werk in de zorg, dus ja, dan weet je wat er te koop is. Maar hoe komen cliënten of mantelzorgers aan deze informatie?
    Goede voorlichting, niet commercieel, lijkt me gewenst. Wat de een nodig heeft kan voor de ander helemaal niet van toepassing zijn.
    Ik zie door de bomen het bos soms niet meer wat er allemaal mogelijk is, en soms vraag ik me ook wel af of het zinvol is en wat overdreven. Alles is controleerbaar en maakbaar geworden, je kunt zelfs al op je “horloge” zien of je goed geslapen hebt (alsof je dat zelf niet weet), maar een arm om je heen, iemand die even langs komt en een praatje maakt, aandacht heeft, met je meeleeft, goed observeert en een vooruitziende blik heeft, is toch niet vervangbaar. Laat het en/en zijn en niet of/of.

Reacties zijn gesloten.