Wat moeten we nou (2)

Deel 2 van de miniserie over (de keuze voor) sociaal intranets, communities, apps en andere online ‘samenwerkingsplatforms’ gaat over IQ Messenger. Een merkonafhankelijk platform dat blokkades opheft tussen (merkgebonden) hardware. Het ‘knoopt’ achter de schermen de touwtjes aan elkaar. ’t Versterkt de communicatie tussen de zorgmedewerkers, cliënten en mantelzorgers. Niet de apparatuur maar de gebruiker bepaalt de manier van werken. 

IQ_CareApp_screens_management

Vandaag de dag hebben we auto’s met elektrische ramen, deur ontgrendeling, een automatisch te openen kofferbak, erg handig als je je handen vol hebt… Hoezo zou zoiets ook niet bij mensen, ouderen, thuis kunnen?

Vandaag de dag moeten organisaties die iets willen op gebied van communities en (interne) communicatie vaak dure systemen kopen. Simpelweg een ander systeem koppelen aan de gebruikte software en hardware gaat niet vanwege de slotjes: vendor locking

Stel je voor, je oma heeft een iPad maar het alarmsysteem van de thuiszorgorganisatie past daar niet op (is incompatible), wat nu? Er moet een geheel ander systeem komen. Een duur en omslachtig grapje voor oma en de zorgverleners.

Niets kopen
Veel voordeliger is het om “gewoon” de licentie die op de software rust te verhuizen. En dat is precies wat IQ Messenger doet. Wie met ze in zee gaat koopt niets maar betaalt alleen voor die licenties. ”Wij adviseren, we verkopen geen kastjes of apparaten”, legt adviseur Martijn Zijlstra uit. “We verbinden merkonafhankelijke software en merkgebonden hardware met elkaar. Ons uitgangspunt daarbij is wat er in het zorgproces moet gebeuren.”
Adviseurs van IQ Messenger bevragen daarom altijd eerst medewerkers. Hoe zij hun zorgproces hebben ingericht. Wat ze vernieuwd, verbeterd willen zien, en waarom.

Truus valt. Kees (dement) is bij haar op bezoek en drukt op zijn alarmknop. Wil je dan weten waarom Kees drukt? Waar hij is? Of wil je op afstand met je eigen ogen zien wat er is gebeurd…?

Oppiepen
Op basis van de antwoorden wordt het zorgproces ingericht en bijpassende randapparatuur gezocht. Of daar nu een semafoon (pieper) bij past, een tablet, alarmknop of andere devices (apparaten) is in feite niet zo belangrijk. Uitermate belangrijk is wel dat zorgverleners, cliënten, mantelzorgers en alle andere betrokkenen naadloos met elkaar communiceren én adequaat de juiste stappen nemen, wat dáár draait het om.

In 1 hand
CareApp_tabletMet het IQ Messenger platform houd je in principe alle meldingen in 1 hand. Alle ‘apparaatjes’ en systemen zijn aan elkaar gekoppeld. Zo wordt alarmering geleid naar bijvoorbeeld een smartphone of tablet zodat je als zorgverlener (of als mantelzorger) samen met de cliënt vrij eenvoudig kunt bepalen wat er aan de hand is. Al naar gelang de (zorg)behoefte en situatie is er namelijk een eigen CareApp, een scherm met apps voor onder andere:

 

 

–       picture calling (via aanklikken van foto’s je familie bellen),
–       alarmering,
–       in combinatie met dwaaldetectie,
–       beeldbellen,
–       aansturing zonwering,
–       bestellingen plaatsen bij de boodschappendienst,
–       bloeddruk- of suikermeting,
–       spelletjes,
–       de nieuwsdienst,
–       taxi bestellen,
–       enzovoort.

Mini communities
De CareApp bevat een standaard emergency call out, zodat alle betrokkenen tegelijkertijd met elkaar in gesprek kunnen in geval van nood. Uiteraard staat bij de samenstelling van dit social network, deze ‘mini community’ de interactie tussen cliënt, zorgverlener en/of mantelzorger voorop. Bijzonder handig is ook dat het netwerk via een gesloten (!) Facebookomgeving tot stand gebracht kan worden.

Sociale netwerk alarmering

Stel je voor:je moeder woont in X en jij en je broer in Y en Z. Moeder valt en drukt op haar alarmknop. Je ziet op jouw n Facebook Messenger direct een melding. Helaas is je kind net van de schommel gevallen en kan je de melding niet accepteren. Daarom gaat de melding direct naar de hangout Messenger van je broer. Omdat ook in het buitenland, wordt de melding doorgezet naar de Zorgcentrale.

De voordelen?

  • Zorgverleners, mantelzorgers en andere betrokkenen of de centrale zien in 1 oogopslag waar de betrokkene is, wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren.
  • Het gebruikersvriendelijke scherm voorziet in allerlei handige, nuttige en ook leuke toepassingen.
  • De afnemer, de zorginstelling of het individu betaalt enkel voor de licentie .

Toekomstvast
2015 wordt een kanteljaar voor de zorg, dat staat vast.
De (Zorg)processen moeten aangepast worden aan de huidige en de toekomstige regelgeving of business cases. Het verdienmodel voor de zorg verandert en de “warme mantel” wil steeds meer. IQ Messenger lijkt niet enkel een uitkomst te bieden voor de huidige zorgsituaties, het is zeker ook toekomstbestendig. Juist het scheiden van hardware en software maakt het immers mogelijk het proces centraal te stellen. En daar draait het allemaal om.


Om meer te weten te komen over IQ Messenger, ga naar de website.
http://www.iqmessenger.com. Om zelf te zien hoe het werkt kan je een demo aanvragen. Bel met: 088-202233
3

Advertisements