Wat moeten we nou (3)

Deel 3 van de miniserie over (de keuze voor) sociaal intranets, communities, apps en online ‘samenwerkingsplatforms’ gaat over Harmonics van Winkwaves. Een social software pakket waarin harmonie in samenwerken, kennisdelen en communiceren centraal staat. Een Serviceoplossing dus.HarmonicsSchermafbeelding 2014-07-26 om 15.47.00

 

Zorginstellingen moeten het anno 2014 en verder met minder medewerkers doen. Teamleiders verdwijnen van de payroll, zorgverleners worden noodgedwongen zzp-er. Een social intranet kan een oplossing bieden voor de onderlinge communicatie en binding.

Nutzungsoffenheit
Harmonics is in feite een standaardproduct. Bij dit social softwarepakket staat samenwerken, kennisdelen en communiceren centraal. De filosofie achter deze serviceoplossing kan samengevat worden als: ‘Nutzungsoffenheit’ dat zoveel betekent als ‘breed inzetbaar.

Praktisch komt het erop neer dat Harmonics laagdrempelig is en dat de verschillende functionaliteiten naar eigen behoeften en wensen kunnen worden ingezet. Op deze manier bepaalt uiteindelijk de gebruiker zijn eigen werkomgeving want dit platform plooit zich als het ware naar diens (veranderende) wensen. Dus geen focus op de technologie. De software draait binnen 2 weken en alle aandacht is gericht op het –samen met de gebruikers- betekenisvol inrichten en waardevol maken.”

Verbinden
Een sociaal intranet is bedoeld om medewerkers met elkaar te verbinden. Zo bestaat binnen ziekenhuizen vooral behoefte om de specialisten, verpleegkundigen en staf aan elkaar te koppelen voor kwaliteitsprojecten. In de thuis- en wijkzorg wil men vooral de verspreid werkende zelfsturende teams met elkaar verbinden zodat ze van elkaars ervaringen kunnen leren. Social intranet is ook een uitkomst voor organisaties die zich als een netwerk willen organiseren en waar het verkeer vaak over de grenzen van het bedrijf heen gaat. Belangrijk daarbij is wel dat je weet hoe je de autorisatie en flexibiliteit geregeld wilt zien

Stoffig
Breng alle communicatie naar 1 centrale plek die via pc, tablet en smartphone te benaderen is, zo luidt een de Winkwaves slogans. Maar hoe organisaties die met verouderde systemen werken en een stoffige visie hebben op communicatie te verleiden tot een hedendaags sociaal intranet?

Volgens Mark Schoondorp van Winkwaves gaat dat als vanzelf zodra de behoefte om medewerkers met elkaar te verbinden groot genoeg is.

Dan komt er ruimte om dingen te veranderen en valt het met die stoffigheid wel mee. Wij beginnen over de behoefte en geven vervolgens aan hoe een sociaal intranet daarin kan voorzien. Wij proberen mensen niet naar het platform te trekken, het platform trekt zelf medewerkers aan door het belangrijk te maken voor hun werk. Reversed Engagement dus, omgekeerde betrokkenheid.

Tsunami
Bij de introductie en implementatie zoekt Winkwaves naar medewerkers die de dingen anders willen aanpakken. Vergaderaars bijvoorbeeld die veel tijd kwijt zijn aan bijeenkomsten met collega’s van andere locaties. Via social intranet kunnen ze zoveel mogelijk online voorbereiden, het voorstelrondje skippen maar wel alle betrokkenen online registreren. Door de notulen en actiepunten niet meer rond te mailen maar direct bij het ‘evenement’ te plaatsen, win je aan efficiency. Kortom, de voordelen van Harmonics zijn naast verbinden: efficiëntere samenwerking, kortere lijnen, en tijdswinst? Bovendien roept het een halt toe aan de tsunami aan mails.

Het gaat voor Winkwaves over ‘menselijke maat in de digitale ruimte’ . Mensen moeten zelf de ruimte krijgen om naar eigen beste intenties invulling te geven aan een sociaal intranet. Een van de pijlers is gelijkwaardigheid. Natuurlijk kan een hoger geplaatste best extra rechten hebben, maar daar staan dan extra verantwoordelijkheden tegenover. En een host mag meer dan een gewoon lid van een groep, maar moet wel zijn extra rechten ‘wijs’ en in het belang van de groep inzetten.

Communicatie
Met de afdeling ICT worden integraties met gebruikersadministraties, bestaande systemen, koppelingen en veiligheid afgestemd. De afdeling Communicatie, meestal de opdrachtgever voor de introductie, implementatie en het dagelijks leven met Harmonics, is niet langer zender maar wordt facilitator. Nu de onderlinge verbinding tussen medewerkers (en soms met externen) centraal staat, hoeft Communicatie niet meer alles te doen. Wel blijft ze belangrijke ondersteuning bieden om berichten begrijpelijk en aantrekkelijk te maken.
Begrijpelijk communiceren blijft immers een gave die niet iedereen gegeven is…

Om meer te weten te komen over Harmonics, ga naar de site  of neem contact op met, info@winkwaves.com; of Rene Jansen, 070 7119 119 of +31 6 24 11 99 00, E: rene@winkwaves.com. 

Advertenties

2 gedachtes over “Wat moeten we nou (3)

  1. Eens, de mogelijkheden van Harmonics zijn bijzonder als verbinden en samen verder komen de ambitie is en inderdaad blijken oude bestaande systemen dan zelden een belemmering. Andere handen community maakt nu bijna 2 jaar gebruik van Harmonics (en de voorganger) en ervaart dagelijks hoe niet alleen mensen binnen organisaties verbonden zijn (sociaal intranetfunctie) maar hoe ook verbinding tussen mensen uit verschillende organisaties tot stand kan komen. We ervaren ook dat aandacht voor gedrag (verbinding aangaan, zaken anders doen) lastig is en de reflex bestaat om systemen, hard ware en pakket van eisen boven op de agenda te zetten. werk te doen!

  2. Interessant stuk om te lezen. En ook Monique haar reactie is (helaas) herkenbaar, dat al te vaak alle tijd en geld op gaat aan ICT in plaats van aan mensen en verbinden. Fijn dus te lezen dat Winkwaves dat blijkbaar wel snapt en juist daar op focust! Kwam op Frankwatching ook al hun naam tegen: http://www.frankwatching.com/archive/2014/05/19/een-levendig-social-intranet-bij-een-ziekenhuis-kan-dat/ Ga ze in de gaten houden voor als wij volgende stap met sociale intranet willen zetten!

Reacties zijn gesloten.