Op de IC praat je mee

Mijn tante in Friesland onderging laatst een zware maagoperatie. Ze was vol lof over de behandeling: ”ze doen hier echt heel erg hun best om met je in gesprek te blijven.”

IC appTante doelde vooral op de periode dat ze op de IC van Ziekenhuis Tjongerschans in Heerenveen lag. Ze weet uit ervaring hoe benard je positie dan kan zijn. Je bent aan het bijkomen, afhankelijk van de verpleging en weet niet goed duidelijk te maken als er wat is. Want als  patiënt aan de beademing kun je niet praten. Laat staan dat je goed kunt aangeven dat je pijn hebt of dorst, bang bent of zeer gespannen. Met ja en nee knikken, briefjes of gebaren, kom je er ook niet.
Vandaar dat het Heerenveense ziekenhuis op zoek ging naar een oplossing. Ze bedachten de VoICe-app: een effectieve manier om met IC patiënten te communiceren.

De stem
Deze app staat op een tablet en bevat een aantal iconen (tekeningen) die de meest gestelde vragen of problemen weergeven. Door simpel weg het desbetreffende pictogram aan te raken kon tante aangeven hoe zij zich voelde of aangeven dat ze iets nodig had. De app bevat ook een stem die haar vraag of het probleem uitspreekt zodat het verplegend personeel en de artsen begrijpen wat tante, de patiënt in kwestie, wil zeggen. Zo krijgen zij een veel beter inzicht in hoe het met tante gaat en daarom voelde zij zich, zoals ze zei, niet enkel een operatiepatiënt maar een mens naar wie geluisterd wordt. Vandaar dat zij zo opgetogen is over haar ziekenhuisverblijf. De app is trouwens aan te passen op het gebruik door kinderen.

 

 

 

Advertenties