Slim online samenwerken

Negen tot twaalf maanden duurt om een succesvol social intranet te hebben. Tips voor de community manager om het voor elkaar te krijgen.

slim werken overalDe community manager is vanaf de lancering van het platform nog negen tot twaalf maanden bezig om het social intranet door iedereen succesvol in gebruik te laten nemen. In die periode moeten zorgmedewerkers, vrijwilligers en andere betrokkenen actief gebruik gaan maken van het platform. Een blog met praktische tips van Mett, het Nederlandse sociale intranet.

Overal samenwerken
Via een social intranet kunnen medewerkers altijd en overal samenwerken. Omdat een social intranet in de cloud staat, kunnen bevoegden altijd en overal bij het platform – zolang ze maar een internetverbinding hebben. Eén platform waar persoonlijke communicatie besloten plaatsvindt, documenten veilig worden gedeeld in groepen of privé, maar ook nieuwsberichten en updates gedeeld worden. Kortom: een veilige en vertrouwde digitale omgeving dat mensen met elkaar verbindt: van top-down naar horizontale communicatie.

Het is de taak van een community manager om de gebruikers bij de hand te nemen naar de nieuwe manier van werken. De community manager zal de zorgmedewerkers actief moeten betrekken, activeren en enthousiasmeren. Klinkt ingewikkeld, maar dat valt reuze mee: het succes van een social intranet heb je zelf in de hand.

Tips voor een succesvol social intranet

1. Pull – wat willen de gebruikers?
Om het social intranet perfect in te richten start je met het inventariseren en prioriteren van wensen. Wat moeten de gebruikers snel kunnen doen om hun werk uit te voeren? Waar zijn de medewerkers naar op zoek? Dit zal per functie enorm verschillen. Gelukkig kun je het platform aanpassen per gebruikersgroep zodat het social intranet voor alle zorgmedewerkers relevant wordt.

2. Push – hoe vergroot je de betrokkenheid?
Zodra er een strategie is ontwikkeld op basis van de wensen van de medewerkers kan het social intranet worden ingericht en gelanceerd. Nu start de push fase waarin de community manager de medewerkers naar het platform moet trekken en ervoor moet zorgen dat zij het platform actief gaan gebruiken. De community manager onderhoudt het intranet en geeft de gebruikers een reden om terug te komen: help de gebruikers op weg, breng hen met elkaar in contact en maak ze enthousiast.

In twaalf maanden een succesvol social intranet, dat is zeker realistisch. Het vergt echter wel wat van de community manager. Lees alle tips om de betrokkenheid van de gebruikers te vergroten.

Businesscase: Social intranet van Zorggroep Oude en Nieuwe Land
Zorggroep Oude en Nieuwe Land werkt met 2400 medewerkers samen in een social intranet van Mett. Dit social intranet geeft naast online samenwerken veel aandacht aan het verbinden van collega’s. Het moet vooral leuk zijn, dit interactief platform waar collega’s kennis uitwisselen en ook foto’s van activiteiten. Meer over het sociale intranet van Zorggroep Oude en Nieuwe Land.

Over de auteur
Feyona van Middelaar werkt als marketingadviseur bij Mett http://www.mett.nl, het systeem voor online samenwerken. Meer weten over het social intranet van Mett? Vraag gratis een testomgeving aan of stuur een mail naar feyona@mett.nl.

Advertenties