eHealth, vragen en te overwinnen hobbels

Ehealth? Ouderen vragen zich af hoe het met het gebruikers(on)gemak zit, de betrouwbaarheid, storingen en de vergoeding. De eerste Zorgmag Expeditie brengt inzicht en vragen.

Home of the futureBij wijze van uitzondering zijn ook de echtgenotes van de Probusclubleden uitgenodigd voor de eerste try out van de Zorgmag Expeditie “Langer thuis met en door techniek”.

Moderne zorg en slimme hulpmiddelen voor thuis: een onderwerp dat bij uitstek ook interessant is voor dames, aldus de voorzitter van de Bergense herenclub.

Monopolie en privacy
eHealth en Domotica spreekt 75 plussers aan, alhoewel nog lang niet iedereen het gemak ervan inziet. Dat de zorg en ons leven gaat veranderen door slimme techniek, roept ook de nodige vragen en dilemma’s op over privacy, gebruikersgemak en geld. Want hoe staat het daarmee als elk slim apparaat wat wij hebben onze gegevens verzamelt en opslaat? Wat gebeurt daarmee? Wie gebruikt die gegevens waarvoor? En wat als technogiganten straks het monopolie hebben op eHealthproducten, hoe zit het dan met onze vrije keus?
Ook het idee dat we door de inzet van techniek kunnen afglijden naar een kille geautomatiseerde samenleving, stuit sommigen tegen de borst. Reden voor een oudere heer om

“liever een euthanasieapp te hebben dan met een zorgrobot om tafel te moeten zitten.”

Al met al gaat het er bij het merendeel van de 35 senioren maar met moeite in dat het de bedoeling is eHealth, domotica en robots vooral in te zetten ter ondersteuning van de eventuele verzorging, het woongemak en comfort.

Big brother
Aan de andere kant voelen vooral de dames wel voor slimme apparaatjes met sensoren in huis en wearables. Techniek die het ‘je veilig voelen’ en het gemak dienen. Dat sensoren je overal in huis in de gaten houden, vind men ‘handig’ en tegelijkertijd inbreukmakend: niemand wil zich immers graag blootstellen in badkamer en WC. Wel wordt de ongerustheid over de privacywaarborging en het big brother effect enigszins getemperd door het feit dat uiteindelijk iedereen zelf de keuze heeft een apparaat aan of uit te zetten.

Zelf doen
Volgens de Bergense senioren moeten er bovendien nog wel wat hobbels genomen worden, willen zij hun huis slim maken en zelf wearables gaan dragen. Want hoe installeer en programmeer je als oudere digibeet of bijvoorbeeld dementerende zo’n slim systeem? Hoe leer je er mee om gaan. En hoe vang je een internetstoringen op?
Interessante vragen natuurlijk, temeer daar ze aangeven dat moderne ouderen ook dit soort zaken zelf in de hand wil houden. Ze willen zelf hun slimme thermostaat kunnen herprogrammeren. Zelf een handige gezondheidsapp op het tablet kunnen installeren en instellen. Kortom, ze willen het zelf kunnen leren. Een mevrouw zei het zo:

Jongeren of vrijwilligers die ouderen helpen 2.0 te worden, dat is allemaal mooi, maar deze begeleidingstrajecten zouden meer op onze vragen moeten worden toegespitst.”

Vergoeding en voorlichting
Last but not least de vraag: Komt eHealth in het ziektekostenpakket?
Het officiële antwoord van CVZ luidt: “zolang eHealth voldoet aan dezelfde normen als reguliere zorg qua samenstelling en effectiviteit valt dit onder de vergoeding. En… die effectiviteit moet wetenschappelijk onderzocht en bewezen zijn.”
Daarnaast, of misschien wel daarvoor, is goede voorlichting en uitleg een eerste vereiste om eHealthmogelijkheden  ook inderdaad aan de man/vrouw te brengen. Les 1 die Zorgmag Expeditie kreeg van toekomstige eHealth gebruikers: ga bij de informatieverschaffing en voorlichting niet uit van het aanbod maar vooral van de vragen.

Meer over het officiële CVZ standpunt

Advertenties