Crowdfunding in zes stappen

Je hebt een plan, een goed plan om ouderen te helpen bij het langer zelfstandig wonen. Om het idee uit te voeren heb je geld nodig. Hoe kom je daar aan? Crowdfunding kan een oplossing zijn

.
Slimotheek door t landWe weten het ondertussen wel: ouderen moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Maar wat als de leeftijd zijn tol gaat eisen? Als u lichamelijke klachten krijgt of bijvoorbeeld vergeetachtig wordt? Redt u het dan alleen – of in het gunstigste geval – met zijn tweeën?
Natuurlijk, uw kinderen en anderen kunnen helpen maar dat wilt u niet. U regelt liever zelf uw leven dat heeft u immers altijd gedaan.

Gelukkig is het 2015 en hebben techneuten en ontwikkelaars niet stil gezeten. Ze fabriceren slimme middelen die het zelfstandig wonen vergemakkelijken.

Technologie als de redder in nood.
Voor menigeen zijn eHealth en Domotica nog vage termen. Terwijl het zo handig is om te weten met welke slimme (hulp)middelen u veilig en comfortabel thuis kunt blijven wonen. Daarom bedachten we de Expeditie-SlimThuis met SlimoTheek daarmee gaan we naar mensen to. We geven uitleg en informatie over slimme technologie voor huis-tuin-keukengebruik en zorg. In de SlimoTheek reizen slimme producten mee, die u zelf (thuis) kunt uitproberen.’ Voilà, de grondslag voor de Expeditie-SlimThuis met SlimoTheek

Aanpakken
Het idee is geboren, je stelt een bedrijfsplan op, een plan van aanpak en een begroting. Dan stuit je op de hamvraag: hoe kom je aan de benodigde euro’s? De meeste banken en fondsen zien je al aankomen, er groeit geen geldboom in je tuin en de staatsloterij keert ook niet uit…

Advies nummer 1: laat je niet uit het veld slaan; blijf geloven in je plan. Investeer je eigen tijd en leer van gratis adviezen en tips.
Advies nummer 2: overweeg een crowdfundactie.

Wij begonnen zo’n actie waarbij we in ruil voor een tegenprestatie mensen om ons heen, netwerkcontacten en vreemden, vragen om een bijdrage aan de SlimoTheek van de Expeditie-SlimThuis.

Crowdfunding in 6 stappen

Crowdfunding is hot en wordt vaak ingezet door jonge ondernemers. Wij 50plussers hebben er geen ervaring mee.

  1. We zochten daarom een jonge ondernemer die ons adviseert en coacht en samen stelden we een plan de campagne op bestaande uit:
  2. filmpje (laten) maken over het project (de pitch);
  3. een heldere wervelende tekst schrijven over waarom je donateurs zoekt en wat je met de opbrengst gaat doen;
  4. aansprekende tegenprestaties bedenken (voor wat hoort wat);
  5. een contentkalender opstellen om de ‘boodschap’ via social media, website, blogs, (lokale) kranten te verspreiden;
  6. smaakmakers om weg te geven. In ons geval organiseerden we gratis expedities met SlimoTheek zodat donateurs en toekomstige klanten zelf ervaren waar we het over hebben.

En het werkt!

Binnen een maand al hebben we ons eerste doelbedrag bereikt. We hebben nog ongeveer drie weken voor de eindspurt. Daarna vullen we de SlimoTheek verder en komen we bij u langs om u te vertellen hoe ook u profijt kunt hebben van slimme technologie. Meer weten over de crowdfundactie kijk op de crowdfundsite SlimmerSamen en…tot 8 juli kunt u ons nog steunen.

Advertenties