Is meten altijd beter weten?

Voor 100% controle gaan of zoeken naar de menselijke maat? Oftewel doe je zelf je gezondheidchecks of laat je je uitleggen wat al die data, algoritmen, meetuitslagen precies voor je betekenen?

slimotheek-56 kopiëren.jpgPaul Zeeders, bewegingsagoog, ging op zoek naar het antwoord en verhaalde in de keynotesessie ‘Gezondheidschecks 2.0’ over zijn ervaring.

 Gezondheidscheck anno 2015
“Wie in 2015 en daarvoor een gezondheidscheck wenste moest een aantal vragen beantwoorden over zijn leefstijl. Vragen over hoeveelheid beweging, eten, ontspanning enzovoort. Daarnaast werden de bloeddruk, gewicht, vetpercentage, BMI en handknijpkracht gemeten. Dit alles gaf en geeft een goed beeld van iemands conditie en gezondheid en vormde (vormt) een goede basis voor een vervolggesprek over eventuele aanpassing van de leefstijl zodat er gezondheidswinst valtte behalen”

Menselijke maat
“Anno 2015 /6 echter verrichten steeds meer mensen deze metingen zelf, thuis. Dat kan ook heel goed met de steeds geavanceerdere fitnessapps en programma’s en wearables. Dat zijn letterlijk dingen die u draagt zoals horloges, armbandjes en draagbare hartslagmeters”, aldus Keynotespreker Paul Zeeders. En achtereenvervolgens legt hij uit wat Fitnessapps en wearables voor je doen, waarom je zou meten wat je eet en hoe je de menselijke maat kunt bewaken.

Fitnessapps
Fitnessapps als:

  • Runtastic
  • Myfitnesspall
  • Fitstar personal trainer (te combineren met bijvoorbeeld de Jawbone)

zijn programma’s die je dagelijkse activiteiten en vorderingen registreren<
Het app-aanbod varieert van instructievideo’s met oefeningen om bijvoorbeeld leniger of sterker te worden tot het bijhouden van de gelopen kilometers, de snelheid, duur en calorieverbruik .

Wat levert dit nu op?
Een app als Myfitnesspal houdt ook het voedingspatroon bij. Hoeveel je aan koolhydraten, vetten, eiwitten, mineralen en vitaminen binnen krijgt. Deze gegevens samen met de informatie over het gewicht, de taille en lengtemaat, leeftijd en het geslacht berekenen het BMI, vetpercentage en ruststofwisseling. Ook kan het energieverbruik gemeten worden. Handig want dan weet je precies welke activiteiten wat opleveren.

Wearable
Combineer een hartslagmeter of andere wearable met een app zoals Runtastic en je ziet:

  • wat je hartslag is tijdens een bepaalde activiteit
  • of en hoeveel vet je verbrandt
  • of je je conditie traint.

Andere voorbeelden van wearables die je conditie meten zijn de Fitbit, Jawbone of Applematch. En de horloge’s of armbanden met een ingebouwde bewegingssensor die je stappen telt, je nachtrust en workouts meten. Gecombineerd met de hartslagmeter geven ze een gedetailleerd beeld over:

  • hoeveel je over de dag door beweegt,
  • wat je over een dag verbrand aan energie
  • hoeveel je slaapt (herstel je wel genoeg?)
  • wat je calorieverbruik per dag is.

Trainen en herstellen
Al deze meetresultaten tonen de vorderingen met bijvoorbeeld hardlopen of het herstelvermogen. Laten weten of je wel genoeg beweegt of slaapt of waar dat verbeterd kan worden. En of je je misschien meer, minder of anders moet eten of bewegen om af te vallen.

Train je 2 à 3 keer in de week, maar ga je niet vooruit? Het kan zijn dat je niet goed genoeg herstelt van de activiteit. Gebruik de monitor en meetgegevens om je herstel en training beter op elkaar af te stemmen.

Meten wat je eet
Wie naast al deze monitor en meetmogelijkheden ook de Telspec gebruikt, kan ook zijn eten meten. De Telspec scant je eten, stuurt de gegevens naar een database waar ze met een algoritme berekend en geanalyseerd worden. Op je mobiele telefoon kan je vervolgens zien hoeveel calorieën, vet, eiwitten en koolhydraten je binnen krijgt. Of dit precies goed, te veel of te weinig is. Al deze informatie kan bijdragen aan een het verbeteren van de leefstijl.

Wordt de informatie van de Telspec gecombineerd met Myfitnesspall dan hoef je nog geen eens meer  in te voeren. Wie daarbij ook nog de Fitbit draagt kan bovendien  zijn dagelijkse energieverbruik in één oogopslag zien. Voeg dit alles samen met een app als Runtastic en je weet direct wat je intensievere activiteiten aan energie gevraagd hebben en of je  mineralen of water nodig hebt.

Mensenzaak
Straks hoeven mensen niet meer langs te komen voor de gezondheidscheck maar doen ze het gewoon zelf. Met nog geavanceerdere en nauwkeuriger ingestelde apparaatjes en wearables, die nog beter met elkaar over weg kunnen. Maar misschien blijft het ook prettig om het te laten doen en je door een deskundige ter plekke alle meetgegevens te laten uitleggen, verklaren en een zeg maar warm deskundig advies te laten geven. We blijven mensen.

Paul Zeeders, bewegingsagoog hield de keynotesessie tijdens het grote Thuis in de Toekomst Event dat Kruiswerk Achterhoek op 16 december 2015 in Doetinchem organiseerde.

Advertenties